maandag 3 oktober 2011

Nuevo pueblo

Ik begin minder en minder hoop te krijgen dat ik terug naar Bonao kan gaan. En het is echt stoem dat we pas alleen mogen reizen na februari! anders kon ik hen vaker gaan bezoeken daar.
Mijn familie hier is wel echt oke. Ik heb een mama en een papa en twee zussen van 11 en 16 jaar. Alleen wonen we redelijk ver van het centrum wat ik wel lastig vind.
Ik kon na twee maanden eindelijk nog eens een warme douche nemen! Dat deed echt goed. Ze hebben ook bijna altijd fruit in huis wat hier echt uitzonderlijk is. :p

Vrijdag, de tweede dag op school ging iets beter maar mijn school is echt nog erger dan de steinerschool! De leerkrachte zijn echt nog dommer dan de leerlingen en meestal staan de leerlingen meer voor de klas dan de leerkracht. Bij wiskunde bv. zet de leerkracht 5 oefeningen op bord (die hij door een leerling er laat opzetten) en gaat dan gewoon achter zijn bureau zitten met zijn BB (Blackberry) of achter de computer wat facebooken. Echt degoutant.

Ik heb 12 verschillende vakken, 6 vakken per dag en elke les duurt 3 kwartier. Ik snap niet echt veel van de lessen dus zit ik meestal te kopiëren van klasgenoten of Spaans te leren. Ik ben hier echt een brave leerling :p maar eigenlijk volg ik alleen bij wiskunde, Frans en artistics. Frans is echt wel hilarisch. Niveau 5e leerjaar en de uitspraak van de leerkracht is echt super grappig! Engels krijgen we pas de tweede helft van het jaar maar naart schijnt is dat even erg als het Frans hier.
Artistics (P.O.) is zowat niveau 1e kleuterklas. Die hun tekeningen zijn echt huisje, boompje, bloempje... Er zitten ook meisjes in mijn klas die met roze boekentassen en schriften van Justin Bieber naar school komen!
Ze vinden mijn haar echt geweldig. Ik krijg elke dag een hoofdmassage :p
Mijn school is van 8u tot 1u dus ik heb veel tijd in de namiddag dat vind ik wel super. Elke dinsdag en donderdag ga ik voetballen, echt super leuk maar echt ni normaal warm. Ik ben het echt ni gewoon om te sporten met zo'n warm weer. Voor de rest speel ik ook volleybal na school en ga ik naar de fitness met mijn zus :) en op woensdag volg ik, met de andere AFS'ers hier in Moca, dansles. Ik hoop zo toch niet teveel te verdikken dit jaar :p

Zaterdag zijn we dan met de mensen van AFS naar Santiago gegaan (de tweede grootste stad van de Dominicaanse Republiek, zo'n 22 km van Moca). Daar had ik afgesproken met Sébastien en Ine (twee Belgen die in Santiago wonen). Ik was echt super blij hen terug te zien en het deed goed om een goei gesprek te hebben in het Nederlands!
's Avonds moest ik met de familie mee naar de kerk wat echt verschrikkelijk was!

Zondag zijn we gaan zwemmen in de club hier.

Voor zover lijkt het allemaal redelijk positief maar echt tegenover Bonao en Santo Domingo is Moca echt dood. Hier is echt geen nachtleven en het is hier allemaal veel familiairder en religieuzer. Het liefst van al zou ik natuurlijk terug naar Bonao gaan maar ik heb nog altijd geen familie gevonden en ik denk niet dat ik zou mogen verhuizen van AFS omdat ik nu in een goei familie zit.

Een paar dingen over de dominicanen die ik nog niet verteld heb:

- Ik bevries hier soms echt! In de bank, in de auto, in de supermarkt enzo is het echt ijskoud! En mijn zussen zetten de airco ook altijd kei hard op in hun kamer. Ik zou er niet kunnen slapen!
- De mensen roddelen hier echt heeeeeel veel!
- Ze zijn altijd overeerlijk en zeggen wat ze denken... bv. als ze vinden dat je dik bent (of verdikt bent) zeggen ze dat gewoon in je gezicht waar iedereen het hoort :p
- Ze zijn allemaal super verbaasd als ik met nat haar op school aankom en dat ik het gewoon zo kan laten drogen. Zij gaan altijd naar een salon om hun haar te laten doen.
- Ik ben hier echt slim :p want volgens hen praat ik kei goe: Francés, Inglés, Flamenco, Holandés y Español! Que inteligente!
- Die nemen voor ALLES den auto! Zelfs als we maar twee straten verder moete zijn. Echt vreselijk...
- Iedereen, maar echt iedereen heeft hier nen Blackberry! En de meeste zijn er ook echt verslaafd aan.
- Dominicanen zijn echt ongezond en koken heel ongezond met altijd super veel boter en alles frituren enzo.

Zo, ik hoop dat ik het hier wat gewoon ga worden in Moca maar ik ga echt proberen te regelen dat ik in de weekends soms naar Bonao kan gaan!

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten